Block scenes

بازگشت به درس

آموزش Block Scene

شرح

ایجاد سناریوها با بلوک‌های گرافیکی سطح میانی ایجاد سناریونویسی در فیبارو است که بین magic scene و کد نویسی LUA (کد نویسی LUA در کنترلر لایت وجود ندارد) قرار دارد.

همانطور که با magic scene ها، بلوک‌های گرافیکی به صورت بصری ایجاد می‌شوند، با این حال، هیچ محدودیتی برای تعداد اقداماتی وجود ندارد که می‌توان آن‌ها را پس از اجرای سناریو انجام داد. هر بلوک نشان دهنده یک محرک (Trigger) است که سناریو و یا اقداماتی که صحنه باید انجام دهد را اجرا می‌کند .

 

ساخت یک Block Scene

۱- با اضافه کردن یک سناریو جدید شروع کنید. در کنترلر خود، به بخش «سناریو‌ها» بروید و دکمه «افزودن سناریو» را در قسمت پنل سمت چپ فشار دهید.

ایجاد یک سناریو بلوکی جدید در فیبارو

 

۲- به شما سه نوع انتخاب سناریو داده می‌شود. در بخش “اضافه کردن سناریو با استفاده از بلوک های گرافیکی” دکمه “اضافه کردن” را فشار دهید تا فرآیند ایجاد Block Scene آغاز شود.

اضافه کردن سناریو با استفاده از Block Scene

 

۳- محرک‌ها که سبب اجرای سناریو می‌شود باید انتخاب شود. در قسمت خالی روی دکمه “+” در ابتدای آن کلیک کنید. فهرست انواع محرک‌ها نمایش داده خواهد شد.

انواع Trigger در Block Scene

 

پنج نوع مختلف محرک وجود دارد:


Weather (آبی روشن) – محرک در شرایط آب و هوایی خاص.


Variables (خاکستری) – باعث تغییر در مقدار متغیر می‌شود.


Timers (قرمز) – محرک در زمان مشخص و تاریخ و یا فاصله.


Devices (آبی) – باعث تغییر در وضعیت دستگاه می‌شود.


GPS (نور سبز) – محرک در رویداد مکان GPS

 

۴- در این مثال سناریو با تشخیص حرکت سنسور حرکتی  آغاز می‌شود. پس از کلیک روی دکمه “+” از بخش و انتخاب اتاق برای پیدا کردن دستگاه خود، با کلیک کردن آن را انتخاب کنید.

نمونه سناریو فیبارو با Block Scene سنسور حرکتی

 

۵- بلوک گرافیکی نشان دهنده دستگاه اضافه شده خواهد بود. بلوک به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود.

بخش های مختلف سناریوی بلوکی

 

آبی – نشان دهنده دستگاه فعال است، پیکان پایین سمت کنار نام آن اجازه می‌دهد تا چندین دستگاه از همان نوع را انتخاب کنید که به عنوان محرک عمل کند.


زرد – اجازه می‌دهد تا اپراتور را انتخاب کنید تا وضعیت دستگاه فعلی را با وضعیت انتخاب شده مقایسه کنید، برای مثال “برابر است” (==)، “برابر نیست”


سبز – وضعیت با وضعیت فعلی دستگاه با اپراتور مقایسه می‌شود. اگر “برابر است” انتخاب شده است، زمانی که وضعیت دستگاه همان وضعیت انتخاب شده است سناریو فعال می شود.


قرمز – تاخیر زمانی محرک

 

۶- در قسمت سبز وضعیت “Breached” را انتخاب کنید.

فعال بودن محرک در سناریو نویسی فیبارو

 

۷- دو علامت بعلاوه روی صفحه نمایش وجود دارد. یکی بلافاصله پس از اولین محرک و یکی در انتهای سناریو.

 

با کلیک بر روی اولین علامت بعلاوه، اجازه اضافه کردن یکی از دو دستور به محرک را می‌‌دهد: “And” و یا “Or”. جعبه ی زرد با اپراتور منطقی قرار می‌گیرد:


“And” – اجازه می‌دهد برای اضافه کردن یک محرک دیگر (هر دو triggers باید برای شروع سناریو فعال شوند)


“Or” – اجازه می‌دهد برای افزودن یک محرک دیگر (هر یک از trigger ها سناریو را شروع خواهد کرد).


شما می‌توانید هر تعداد trigger ها را اضافه کنید. توصیه می شود که تمام عوامل را داخل براکت نگه دارید.

 

۸- بلوک عملگر منطقی زرد قرار داده شده پس از triggers اجازه می‌دهد تا با انتخاب عملگر “Then” بلوک‌های عملگر در انتهای محرک فعال شوند.

منطق Then در سناریوی بلوکی فیبارو

 

۹- پس از کلیک بر روی دکمه “+” بر روی دکمه اپراتور کلیک کنید تا انتخاب بلوک عملگر شروع شود. انواع مختلفی از اقدامات وجود دارد:

انواع اقدامات در سناریو نویسی بلوکی فیبارو

 

Variables (خاکستری) – تغییر مقدار یک متغیر.


Scenes (بنفش) – یک سناریو دیگر را فعال می‌کند.


Rooms (خاکستری تیره) – روشن/خاموش کردن تمام دستگاه‌ها، باز کردن/بستن تمام پرده، باز/غیر مسلح کردن تمام سنسورها در اتاق‌۱های انتخاب شده.


Devices (آبی) – وضعیت دستگاه‌های انتخاب شده را تغییر دهید.


Cameras (صورتی) – یک عکس از یک دوربین بگیرید.


Virtual devices (آبی تیره) – دکمه دستگاه مجازی را فعال می‌کند.


Notifications (قهوه ای) – ارسال اعلان.

 

۱۰- در این مثال پس از تشخیص حرکتی سنسور حرکتی، نور روشن خواهد شد. پس از کلیک روی دکمه “+” از بخش و انتخاب اتاق برای پیدا کردن دستگاه خود، با کلیک کردن، آن را انتخاب کنید.

آموزش Block Scene

آموزش Block Scene

۱۱- بلوک گرافیکی نشان دهنده دستگاه عملگری است که اضافه خواهد شد. بلوک به بخش‌های مختلف به عنوان دستگاه راه انداز تقسیم می‌شود، اما بخش سبز نشان دهنده اقداماتی است که توسط دستگاه انجام می‌شود.

آموزش Block Scene - سناریوی بلوکی فیبارو

 

۱۲- در قسمت سبز عمل “Turn On” را انتخاب کنید.

روشن و خاموش کردن روشنایی در سناریوی بلوکی

 

۱۳- برای ذخیره سناریو، روی “ذخیره” زیر بخش بلوک‌های گرافیکی کلیک کنید. سناریو اضافه خواهد شد و صفحه نمایش پیکربندی نمایش داده می‌شود که به شما امکان می‌دهد تنظیمات سناریو را تغییر دهید.

ذخیره سناریو بلوکی فیبارو

آموزش Block Scene

گزینه‌های موجود:

 

Name – تغییر نام سناریو.


Room – تغییر اتاق دستگاه اختصاص داده شده است.


Show the scene in interface? – اجازه می‌دهد تا سناریو در رابط کاربری تلفن همراه پنهان شود.


Lili turn on command – در خط فرمان Lili تایپ کنید تا سناریو اجرا شود.


Lili turn off command – در خط فرمان Lili تایپ کنید تا سناریو متوقف شود.


Active Scene – امکان غیرفعال کردن سناریو را می‌دهد.


Start when Home Center starts – سناریو بعد از روشن شدن و بالا آمدن HCL اجرا می‌شود.


Protect by PIN –  – پس از فعال کردن این گزینه، سناریوی در حال اجرا و توقف باید با کد PIN تایید شود.


Do not allow alarm to stop scene while alarm is running – به دلیل ایمنی اکثر سناریوها در حالی که ALARM فعال است متوقف می‌شود، توصیه نمی شود که این تنظیم را تغییر دهید.


Change Icon – این دکمه اجازه می‌دهد تا آیکون نمایش داده شده در رابط کاربری را تغییر دهید.

 

۱۴- نام سناریو جدید خود را تغییر دهید تا آن را قابل تشخیص کرده و به اتاق اختصاص دهید. با استفاده از دکمه در نوار کناری سمت راست ذخیره کنید.

 

موضوع قبلی

 

خانه هوشمند هوشینه

طراح و مجری سیستم‌های هوشمند ساختمان


۰۲۱-۲۲۳۰۲۹۲۴

۳۳۴۰ ۳۳۳۰ ۰۹۰

وب سایت خانه هوشمند هوشینه

کانال تلگرام خانه هوشمند هوشینه

خانه هوشمند هوشینه را در اینستاگرام دنبال کنید

Info@Hooshineh.ir

همچنین ببینید

پلاگین ها در کنترلر لایت فیبارو

رابط کاربری پیکره بندی: پلاگین‌ها در مرکز کنترل لایت

بازگشت به دوره آموزشی پلاگین‌ها در مرکز کنترل لایت شرح نسخه ۴ مرکز کنترل فیبارو …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا قبل از خرید محصولات با شرکت تماس گرفته و از موجود بودن قطعات اطمینان حاصل فرمایید. با تشکر مدیریت سایت هوشینه (22302924-021) رد کردن